moto-park.pl

Motoryzacja w najlepszym wydaniu

Jak awaryjnie zmienić koło w samochodzie?

Awaria podczas jazdy samochodem może zdarzyć się każdemu. Eksperci i statystycy wskazują, że najczęstsze problemy z pojazdem na drodze to przebita opona. Jak się patrzy na polskie drogi to te dane nie mogą dziwić. Drogi w nocy są słabo oświetlone i źle oznaczone. Wszystko to powoduje, że trudno zauważyć potencjalną przeszkodę.

Wymiana koła w samochodzie teoretycznie nie powinna być problemem. Niestety praktyka pokazuje, że nawet zawodowi kierowcy mogą mieć problem z wymianą koła, gdy została przebita opona. Gdy już taka awaria kogoś spotka, to w pierwszej kolejności trzeba stanąć w bezpiecznym miejscu. Nie może być to zakręt, zwężenie drogi albo miejsce zaraz za wzniesieniem. Pojazd musi być z daleka widoczny dla innych kierujących. Złe oznaczenie auta może spowodować poważny wypadek.

Druga czynność to włączenie świateł awaryjnych i wystawienie trójkąta ostrzegawczego. Należy pamiętać, aby trójkąt wystawić 100 m od samochodu. Taka odległość jest minimalna, aby nadjeżdżający pojazd mógł swobodnie i bez ryzyka ominąć osobę zmieniającą koło.

Samochód trzeba ustawić na równiej, stabilnej i twardej powierzchni. Ma to znaczenie podczas zamontowania lewarka. Jeżeli podłoże będzie za miękkie, to ciężar samochodu może spowodować wbicie się lewarka w ziemię. Zanim zacznie się podnosić pojazd, trzeba poluzować śruby mocujące koło. Dobrze jest mieć specjalne przedłużenie do klucza oczkowego, które sprawi, że nie będzie trzeba używać dużej siły do odkręcenia koła.

Podnośnik trzeba zamontować w specjalnym wyżłobieniu w progu auta i powoli zacząć unosić pojazd za pomocą ruchomej dźwigni. Gdy auto już jest na tyle wysoko, że koło oderwało się od podłoża, to można przystąpić do odkręcenia wcześniej poluzowanych śrub i zdjęcia koła. Uszkodzone koło podkłada się pod próg samochodu. W razie przypadkowego zsunięcia się auta z lewarka pojazd upadnie na koło, a nie na ziemię.

Co robić gdy ptasie odchody szpecą Twój samochód?

Teraz można założyć koło zapasowe i zacząć dokręcać śruby. Gdy zapasówka jest już zamontowana, wyjmuje się uszkodzone koło spod progu i opuszcza się pojazd. W momencie kiedy samochód znajdzie się na ziemi, należy mocno dokręcić śruby. Na koniec trzeba pamiętać o zabraniu trójkąta ostrzegawczego.