moto-park.pl

Motoryzacja w najlepszym wydaniu

Czy samochody elektryczne są ekologiczne

Czy zastanawiał się ktoś z was czy elektryczny samochód jest naprawdę ekologiczny?? Wielu producentów rzuciło się na produkcję elektrycznych aut. Każdy z nich reklamuje go jako ekologiczny, bezpieczny, ponadczasowy, ale czy to wszystko prawda?? Jak wiemy każdy samochód elektryczny potrzebuje pradu, jeden więcej drugi mniej, wszystko zależy od zasięgu oraz baterii. Wpływ na ekologiczność pojazdu to nie tylko oszczędność podczas jazdy, ale wiele innych czynników często ukrytych dla przeciętnego zjadacza chleba. Jednym z najważniejszych czynników ekologicznych podczas produkcji jest ślad węglowy, czyli to ile dwutlenku węgla emitowano by coś wyprodukować. A te w porównaniu z tradycyjnym dieslem jest o wiele większe, głównie z powodu baterii, której produkcja to nawet o 74% więcej CO2 niż wyprodukowanie całego samochodu spalinowego. Druga istotną sprawą to źródło prądu z którego będziemy go ładować, w Polsce podstawowym źródłem prądu są wciąż elektrownie węglowe. Znikomy odsetek energii alternatywnej sprawia że niewiele osób ma „czysty” prad. Oczywiście można ładować samochód prądem np. z paneli fotowoltaicznych, ale czy mieszkając w bloku mamy gdzie je umieścić i czy jest to aż tak opłacalne?

Koszty środowiskowe których nie widać.

Sprawdźmy: Wyprodukowanie paneli dla 4 KWP to emisja 1600kg CO2, panele 4kwp pozwalają wyprodukować rocznie 4000kwh energii co z kolei pozwoli naładować akumulator od 0 – 100% w audi z akumulatorem 95kwh 42 razy. Z zasięgiem realnym około 400 km na jednym ładowaniu pozwala nam to przejechać 17000 km, co dziennie daje 42 km jazdy z paneli fotowoltaicznych. Których wydajność oczywiście będzie spadać z każdym kolejnym rokiem jak również wydajność akumulatora. Teraz biorąc pod uwagę fakt że mieszkamy w bloku, jak mamy zainstalować 26m2 paneli by osiągnąć te wydajność np. balkonie?? W związku z tym zostajemy zmuszeni by korzystać z gniazdka i prądu z elektrowni, a to oznacza około 62 kg CO2 na pełne naładowanie akumulatora. Daje to 2600 kg CO2 rocznie na 17000km, a do tego jeszcze dochodzi ilość CO2 z produkcji baterii. Średnia emisja CO2 diesla to 128g/km co przy 17000 km daje 2100 kg CO2. Więc teraz co jest bardziej ekologiczne??? Wydaje się więc że to bardziej moda bo z ekologia ma już mniej wspólnego niż próbują nam to wmówić reklamy. Bo przynajmniej w Polsce ekologia przegrywa z matematyką.

Poznaj historie legendarnego AMG.