moto-park.pl

Motoryzacja w najlepszym wydaniu

Rodzaje sprężyn samochodowych

Sprężyny to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia. To na nich utrzymuje się cała masa samochodu i to one odpowiadają za resorowanie, zapewniają komfort jazdy i chronią inne elementy zawieszenia przed działaniem dużych i gwałtownych sił.

Sprężyny zawieszenia można podzielić na dwa podstawowe rodzaje. Sprężyny o stałej średnicy drutu oznaczane jako RX oraz sprężyny o zmiennej średnicy drutu oznaczane jako RJ.

Sprężyny o stałej średnicy drutu powstają w procesie skręcania na zimno, a materiał, z którego są wykonane to najczęściej stal chromowo-krzemowa. Stała średnica drutu sprawia, że sprężyna działa w sposób liniowy, co w praktyce oznacza nic więcej niż to, że wraz ze wzrostem obciążenia sprężyna ugina się proporcjonalnie do zwiększającej się masy. Przykładowo, jeśli po dodaniu obciążenia o masie 100 kg sprężyna zmniejszy swoją długość o 1 cm, to przy dodaniu obciążenia o masie 200 kg sprężyna skróci się o 2 cm. Ten rodzaj sprężyn jest najpopularniejszy i najprawdopodobniej takie sprężyny masz zamontowane w swoim samochodzie.

Drugim, podstawowym rodzajem sprężyn, są sprężyny o zmiennej średnicy drutu. Ten rodzaj sprężyn powstaje w procesie skręcania na gorąco. W tym wypadku najczęściej stosowanym materiałem jest stal chromowa-wanadowa. Ten typ sprężyn charakteryzuje się drutem, którego średnica jest mniejsza po bokach sprężyny i zwiększa się im bliżej środka. Dzięki temu sprężyna łatwo ugina się pod małym obciążeniem, ale im to obciążenie jest większe, tym sprężyna stawia większy opór. Taka charakterystyka pracy sprawdza się doskonale w przypadku samochodów pracujących pod zmiennym obciążeniem jak przykładowo samochody dostawcze. Dzięki temu samochód jest w stanie zachowywać się normalnie, kiedy nie jest załadowany, ale jednocześnie zachować odpowiedni prześwit, kiedy masa ładunku jest duża.

Do typów sprężyn można też zaliczyć sprężyny sportowe z tak zwanym gwintem. Pozwalają one utwardzić zawieszenie i zmniejszyć prześwit, dzięki czemu samochód lepiej zachowuje się na zakrętach. Kosztem wymiany sprężyn na sportowe jest mniejszy komfort jazdy i możliwe problemy z pokonywaniem większych przeszkód na drodze jak przykładowo progi zwalniające.